Reklamfinansierad blogg

Den här bloggen saknar ansvarig utgivare. Det behöver man inte ha, om inte bloggen har ett utgivningsbevis, som kostar 2.300 kr. För publikationer, som ges ut med utgivningsbevis, gäller grundlagens bestämmelser om tryck- och yttrandefrihet, bl.a. att endast den ansvarige utgivare kan åtalas för förtal och liknande. Saknas ansvarig utgivare ansvarar i stället bloggägaren för allting som skrivs på bloggen, även kommentarer. Skillnaden är att en ansvarig utgivare i viss utsträckning skyddas mot åtal för förtalsbrott och hets mot folkgrupp, etc. 
 
Det har förekommit att privatbloggare har åtalats för citat ur rasistiska tidningar, vars ansvarige utgivare har varit skyddade mot åtal. Är detta likhet inför lagen, att man kan köpa sig fri från åtal, genom att betala en avgift till en myndighet? Alla tryckta tidningar och tidskrifter måste ha utgivninbevis och en ansvarig utgivare. För privatbloggar, som denna, är detta frivilligt. Alla kan kommentera på bloggen, men jag bestämmer själv om en kommentar ska publiceras. Jag kommer att neka publicering inte bara kommenter med olagligt innehåll, utan även kommentarer som jag själv finner olämpliga. 
 
Nu undrar du kanske vem som ansvarar för reklamen på bloggen. Så fort jag öppnat bloggen vällde det genast in en massa i mitt tycker olämplig reklam. Men jag bestämmer inte över reklamen. Det gör företaget blogg.se, som emellertid kan stoppa reklamen mot en avgift, som förmodligen är avsedd att kompensera blogg.se för bortfallet av reklamintäkter. Om inte de olämpliga reklamannonserna försvinner efter ett tag, får jag överväga att betala för att slippa dem. 
 
Jag kan acceptera reklam för elbolag och herrkostymer och även damkappor, men stringtrosor för trådsmala fotomodeller - nej tack! Sedan må firman bakom annonserna vara hur seriös som helst, med ett brett sortiment av exklusiva väskor för affärsmän och skogsluffare. 
 
Det är annars en väldigt bra affärsidé, som tillämpas av blogg.se, att man kan använda företagets tjänster helt gratis med reklam, och att man kan "köpa bort" reklamen, om man vill slippa densamma. Det borde SVT ta efter, i stället för att ljuga att "public service" är detsamma som reklamfritt. I andra länder finns reklamfinansierad public service, som betyder "i allmänhetens tjänst", vilket definieras i ett avtal mellan programföretaget och staten.
 
Det vore väl något för SVT att ta efter: Reklamfinansierad public service-TV, som är helt gratis för tittaren, som dock har möjlighet att köpa bort reklamen. Tekniken finns redan, och används av betal-TV-kanalerna. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0